تعلیم کتابمقدس دربارۀ صبر

 برای این که معنی صبر را درک نماییم باید کاربرد آن را درک نماییم. معنی صبر: انتظار، تحمل و طاقت میباشد. موضوعی در جریان است و ما در انتظار نتیجه بسر می بریم. صبر می تواند معیاری برای سنجیدن تحمل ما باشد.

 

چه مواقعی به صبر احتیاج داریم؟

 این صفت را می توان به ترمز تشبیه کرد. یکی می گوید: من فوق العاده صبور هستم به شرطی که آخرسری روش و حرف من انجام شود.

طبیعی است که اگر همه چیز به روش ما پیش برود ما خیلی صبور و شکیبا خواهیم بود. زمانی که مسئله ای موافق روشهای ما نباشد، این جا است که باید صبر خود را امتحان کنیم.

احتیاج ما به صبر در موضوعات مختلف زندگی فرق میکند.

جالب است که کلام خدا، صبر را یکی از ثمره ها و میوه های روح القدس یعنی روح خدا را به ما معرفی می نماید.

غلاطیان ۵ : ۲۲ و۲۳ چنین میفرماید: “امّا ثمره روح، محبت، خوشی، آرامش، صبر، مهربانی، نیکویی، وفاداری، فروتنی و خویشتنداری است. هیچ شریعتی مخالف اینها نیست.”

اول تسالونیکیان ۵ : ؛ ۱۴”برادران عزیز، اشخاص تنبل و سرکش را تأدیب کنید؛ افراد محجوب و ترسو را دلداری دهید؛ ضعفا را یاری نمایید؛ نسبت به همه، صبر و تحمل را پیشه کنید.”

در عهدجدید آنچه که از یونانی برای صبر ترجمه شده، کلمه با اقتداری است و آنرا فقط یک انتظار نمی داند.

عبرانیان ۱۲ : ۱؛ “پس حال که در این میدان مسابقه، چنین گروه انبوهی از ایمانداران را داریم که برای تماشای ما گرد آمده اند، بیایید هر آنچه را که سبب کُندی یا عقب افتادن ما در این مسابقه می شود، از خود دور کنیم، و با صبر و شکیبایی در این میدان بسوی هدف بدویم.”

بنابراین دراینجا بیشتر به معنی استقامت است. کسی که صبور است به این معنی است که استوار است و می تواند تحمل نماید.

کولسیان ۱ : ۱۱ “و به اندازه توانایی جلال او به قوّت تمام زورآور شوید تا صبر کامل و تحمّل را با شادمانی داشته باشید.” اگر به او ایمان آوریم و زندگی خود را به او بسپاریم، آنوقت او قادر است ما را در این مورد تقویت دهد.

همه ما در زندگی، مشکلات داریم و در مشکلات است که ما باید با صبر و تحمل، بهتر از عهده آنها بر بیاییم.
یعقوب ۱ : ۳ و۴؛ “زیرا در آزمایش و سختیهاست که صبر و تحملتان بیشتر می شود. پس بگذارید صبرتان فزونی یابد و نکوشید از زیر بار مشکلات شانه خالی کنید، زیرا وقتی صبرتان به حد کمال رسید، افرادی کامل و بالغ خواهید شد و به هیچ چیز نیاز نخواهید داشت.”

مزمور ۳۷ : ۷؛”در حضور خداوند سکوت‌ نما و با صبر و شکیبایی‌ منتظر عمل‌ او باش‌. به‌ کسانی‌ که‌ با نیرنگ‌ و حیله‌ در زندگی‌ موفق‌ می‌شوند، حسادت‌ مورز.”

افراد نمونه در صبر و تحمل در کتابمقدس

 (ایوب)

یعقوب ۵ : ۱۰ و ۱۱؛”برادران، از پیامبرانی که به نام خداوند سخن می‌گفتند، درسِ صبر در مصائب را فرا‌‌ گیرید. همه آنانیکه در زندگی صبر و تحمل داشتند، خوشبخت شدند. «ایوب» یک نمونه از افرادی است که با وجود مشکلات و مصائب فراوان، صبر و ایمان خود را از دست نداد و خداوند نیز در آخر او را کامیاب ساخت، زیرا خداوند بسیار رحیم و مهربان است.”

(ابراهیم)

عبرانیان ۶ : ۱۵؛”ابراهیم نیز با شکیبایی منتظر ماند تا سرانجام خدا مطابق وعده خود پسری به او داد، که همان اسحاق باشد.”

عیسی مسیح که استاندارد و مُدل زندگی ما است در این مورد نمونه است: عبرانیان ۱۲ : ۲ و۳؛”و برای پیروزی در این مسابقه روحانی، به عیسی چشم بدوزیم که چنین ایمانی را در قلب ما ایجاد کرده و آنرا کامل خواهد ساخت. زیرا او خود نیز در همین مسیر، صلیب، و خفت و خواری آن را تحمل کرد، چون می دانست در پی آن، خوشی و شادی عظیمی نصیبش خواهد شد. به همین جهت، اکنون در جایگاه افتخار، یعنی در دست راست تخت خدا نشسته است پس اگر می خواهید در این مسابقه خسته و دلسرد نشوید، به صبر و پایداری مسیح بیندیشید، به او که از سوی گناهکاران مصیبت ها کشید.

ما باید به یاد وعده های خدا باشیم:

رومیان۲ : ۷؛ “او زندگی جاوید را به کسانی می بخشد که با صبر و تحمل آنچه راست است به عمل می آورند و خواستار جلال و بزرگی و بقایی هستند که خدا عطا می کند.” بوسیلۀ ایمان و صبر می توانید وعده های عالی و نیکوی خدا را که در کلامش ذکر کرده از آن خود سازید.

ایمان و صبر یک دوقلوی قدرتمند هستند. عبرانیان۱۰: ۲۳، در اعتراف خود بر کلام خدا ما صاحب آن می شویم.

چونکه وعده دهنده امین است.

شیطان آنچه را که ما اجازه می دهیم برمی دارد.

وقتی شما خدا را احترام می گذارید او شما را احترام می گذارد. خدا با ایمان ما حرکت می کند.

کاربرد ایمان و امید: امید انتظار دارد. ایمان دریافت می کند.

کلام خدا ما را تشویق می کند: عبرانیان ۶: ۱۰ الی۱۲؛ باید در صبر و پایداری بجنگید و آن را اعلان کنید.

صبری که مدّ نظر خداست: کیفیتی است که تحت شرایط سخت تسلیم نمی شود.

صبر همراه است با شادی و ضد نکات منفی.

صبر برای ایمان مثل سری است برای بدن، عبرانیان ۱۲: ۱

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “تعلیم کتابمقدس دربارۀ صبر”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.