حجی نبی کوچک با پیامی بیدار کننده

معنی نام این نبی؛ بزم، جشن میباشد.

حَجَّی یکی از دوازده انبیای کوچک (انبیاءکوچک به آن دسته از انبیائی گفته می شود که کتاب های آنها از سایرین کوچک تر بوده است) قوم اسرائیل بوده و حدوداً در سال ۵۲۰ قبل از میلاد نبوت می کرده است. وی یکی از دوازده نبی اصلی در کتاب مقدس می‌باشد. از مفهوم معنای نام این نبی، اینطور به نظر می آید که احتمالاً وی در یکی از اعیاد و روزهایی که جشنی برپا بوده است، بدنیا آمده باشد. ما اطلاعات زیادی از حجی، نداریم. دوران نبوت و خدمت حَجَّی شانزده سال پس از بازگشت از اسارت قوم اسرائیل از بابل و در دومین سال سلطنت داریوش پادشاه ایران زمین، آغاز گردیده است. خدمت و نبوت حجی بسیار دشوار و مهم بوده است. خداوند او را به خدمت فرا خواند تا سبب بیداری وجدان و برانگیختن شور و شوق و غیرت قوم خود برای بازسازی معبد سلیمان در اورشلیم گردد. آنها باید می دانستند که در زندگی و بر روی این زمین ارجعیت چیست. او به آنها می گوید که دلسرد نباشند از اینکه معبد آن چنانکه سلیمان آن را تزئین کرده بود کاملاً نیست. او آنها را ترغیب می کند تا از راههای ناپاک خود بازگشت کنند و به قدرت خدای قادر مطلق اعتماد کنند.

کتاب حجی یادآور مشکلاتی است که قوم خدا در این زمان با آن روبرو بودند، آنها باید می دانستند که چگونه می توانند شجاعانه به خدا اعتماد کنند تا نیازهای آنها را برآورده سازد.

خدمت و رسالت حجی نبی، از این جهت منحصر به فرد و موفق به شمار می آید که در دوران بحرانی بسیار تأثیر گذار بوده است.

حجی نبی همزمان با زکریای نبی و با هم دیگر در کار خدمت خدا مشغول بوده اند. آنها کار بنا و بازسازی خانۀ خدا در اورشلیم که به واسطۀ توطعۀ سامریها متوقف شده بود، دوباره آغاز کردند و این موضوع به واسطۀ تغییراتی در حکومت پارسیان روی داد همزمان سلطنت داریوش! حجی در کار بازسازی اورشلیم و تشویق دیگران حضور داشته است و شاهد پایان یافتن آن بعد از پانزده سال بوده است.

آیات کلیدی:

حجی ۱ : ۴ الی ۶؛ آیا وقت شماست که شما در خانه‌های مُسَقَّف خود ساکن شوید و این خانه خراب بماند؟پس حال یهوه صبایوت چنین می‌گوید دل خود را به راههای خویش مشغول سازید، پس حال یهوه صبایوت چنین می‌گوید دل خود را به راههای خویش مشغول سازید، بسیار کاشته‌اید و اندک حاصل می‌کنید. می‌خورید امّا سیر نمی‌شوید و می‌نوشید لیکن سیراب نمی‌گردید. (رخت) می‌پوشید امّا گرم نمی‌شوید و آنکه مُزد می‌گیرد، مزد خویش را در کیسه سوراخ دار می‌گذارد.

حجی ۲ :۹؛ یهوه صبایوت می‌گوید: جلالِ آخرِ این خانه از جلال نخستینش عظیم‌تر خواهد بود و در این مکان، سلامتی را خواهم بخشید. قول یهوه صبایوت این است.

همچنین به کتابهای عزرا فصل های ۵ و ۶ – حجی فصل های ۱ و ۲ رجوع کنید

 حجی فصل ۱ آیه ۱
۱ در روز اوّل‌ ماه‌ ششم‌ از سال‌ دوّمِ داریوش پادشاه‌، كلام‌ خداوند به‌ واسطه‌ حَجَّی ‌نبی‌ و به‌ زَرُبّابِل‌ بن‌ شألْتِیئِیل‌ والی‌ یهودا و به‌ یهُوْشَع‌ بن‌ یهُوصادق‌ رئیس‌ كَهَنه‌ رسیده‌، گفت‌:

  عزرا فصل ۵ آیه ۱ تا ۲

 ۱ آنگاه‌ دو نبی‌، یعنی‌ حَجّی‌ نبی‌ و زكریا ابن عدّو، برای‌ یهودیانی‌ كه‌ در یهودا و اورشلیم‌ بودند، به‌ نام‌ خدای‌ اسرائیل‌ كه‌ با ایشان‌ می‌بود نبوّت‌ كردند. و در آن‌ زمان‌ زربّابل‌ بن‌ شألتیئیل‌ و یشوع‌ بن‌ یوصاداق‌ برخاسته‌، به‌ بنا نمودن‌ خانه‌ خدا كه‌ در اورشلیم‌ است‌ شروع‌ كردند و انبیای‌ خدا همراه‌ ایشان‌ بوده‌، ایشان‌ را مساعدت‌ می‌نمودند.

  عزرا فصل ۶ آیه ۱۴
۱۴ و مشایخ‌ یهود به‌ بنا نمودن‌ مشغول‌ شدند و برحسب‌ نبوّت‌ حجّی‌ نبی و زكریا ابن‌ عدّو كار را پیش‌ بردند و برحسب‌ حكم‌ خدای‌ اسرائیل‌ و فرمان‌ كورش‌ و داریوش‌ و اَرتَحشَستا،پادشاهان‌ فارس‌ آن‌ را بنا نموده‌، به‌ انجام‌ رسانیدند.

  حجی فصل ۲ آیه ۳
۳ كیست‌ در میان‌ شما كه‌ باقی‌ مانده‌ و این‌ خانه‌ را در جلال‌ نخستینش‌ دیده‌ باشد؟ پس‌الا´ن‌ در نظر شما چگونه‌ می‌نماید؟ آیا در نظر شما ناچیز نمی‌نماید؟

خدا در این کتاب به قوم خود هشدار می دهد تا در پی او بروند و نه فقط همین بلکه توسط خادم خود حجی وعده هائی را پیشنهاد می دهد.

حجی ۲: ۲۳؛ یهوه صبایوت می‌گوید: در آن روز ای بنده من زَرُبابِل بن شَاَلْتیئیل، تو را خواهم گرفت و خداوند می‌گوید که تو را مثل نگین خاتم خواهم ساخت زیرا که من تو را برگزیده‌ام. قول یهوه صبایوت این است.

در آخر سؤالی که هر کدام از ما باید از خود بپرسیم اینست که:

آیا من بعنوان عضوی از خانوادۀ الهی، بنای خانۀ خدا در اولویت کارهای روزانۀ من قرار دارد؟ و اگر پاسخ مثبت است برای تحقق آن چه قدمهائی برمی دارید؟

 

  • ما باید الویت های زندگی خود را بررسی کنیم از اینکه آیا آنها بیشر برای انجام کار خداست و یا لذات خودمان

  • با نپذیرفتن و رد کردن شکست در زندگی مان، و ایستادان در برابر شرایط دلسرد کننده

  • به شکست هایمان اعتراف کنیم و به دنبال زندگی پاک در خدا باشیم

  • شجاعانه در خدا عمل کنیم چرا که ما این اطمینان را داریم که او در شرایط سخت با ماست و کنترل کامل همه چیز را در دستان خود دارد

  • در دستان امن خدا آرام بگیریم و بدانیم همانطور که ما او را وفادارانه خدمت می کنیم به وفور ما را برکت می هد.

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “حجی نبی کوچک با پیامی بیدار کننده”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.