کتاب لاویان (صوتی)

scrollbars="no" frameborder="0">
معرفی کتاب لاویان
سوّمین کتابِ تورات موسی، نام قبیلۀ لاوی را بر خود دارد که عهده‌دار نظام عبادت بودند. این کتاب حاوی دستورالعملهایی است برای کاهنان تا قوم اسرائیل را در عبادت خدا رهبری کنند. همچنین به قوم خدا نشان می‌دهد چگونه زندگی مقدسی داشته باشند.
اگر کتاب لاویان را در یک نشست بخوانیم، موضوعی که بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، قدوسیت خدا است. از آنجا که خدا قدوس است، قوم او نیز باید چه به‌طور جمعی و چه انفرادی مقدس باشند. این نکته بارها تأکید شده است. هدف خدا از دادن این احکام، تقدیس قوم اوست، چراکه او خودْ قدوس است. در عهدجدید بیش از پانزده بار از کتاب لاویان نقل قول شده است.
در هفت باب نخست کتاب، شرح مبسوطی از قربانیهای مختلف یافت می‌شود. سپس نحوۀ تقدیس هارون و پسرانش آمده و شرح داده شده که چگونه کاهنان خدمت خود را آغاز کردند (بابهای ۸ تا ۱۰). در ادامۀ کتاب، احکام مربوط به خوراکهای حلال و حرام، قوانین طهارت، احکام متفرقه، و بالاخره، اعیاد و موقوفات خداوند آمده است.
گرچه مسیحیان امروزه این احکام و قواعد را دیگر لازم‌الاجرا نمی‌دانند، اما پیام کتاب لاویان همواره لازم‌الاجرا خواهد بود: «مقدس باشید، زیرا من یهوه، خدای شما قدوسم» (‏۱۹‏:۲).
تقسیم‌بندی کلّی
۱- احکام مربوط به هدایا و قربانیها (بابهای ۱ تا ۷)
۲- انتصاب هارون و پسرانش به کهانت (بابهای ۸ تا ۱۰)
۳- احکام مربوط به طهارت (بابهای ۱۱ تا ۱۵)
۴- آیین روز کفاره (باب ۱۶)
۵- احکام مربوط به خون (باب ۱۷)
۶- احکام مربوط به تقدس عملی (بابهای ۱۸ تا ۲۲)
۷- ایام مقدس (بابهای ۲۳ تا ۲۵)
۸- برکت و لعنت (باب ۲۶)
۹- احکام مربوط به نذرها (باب ۲۷)

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “کتاب لاویان (صوتی)”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.