کتاب مقدس را آنلاین بخوانید

Bible Banner

تقویم میلادی

مارس 2024
ش ی د س چ پ ج
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

اشتراک در خبرنامه سایت

بازدید کنندۀ محترم، ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و بروی دکمه رنگی کلیک کنید تا در صورت آپدیت شدن سایت ما نسخه ای از فعالیت ها را برای شما ارسال کنیم و شما بتوانید بهتر با ما در ارتباط باشید.

کتب مقدس مسیحیان کدام هستند؟

Bible
توضیحاتی دربارۀ کتاب مقدس مسیحیان

  دوست گرامی، اكنون به سؤال شما در ‌مورد كتابهای مقدس مسیحیان پاسخ خواهم داد. بطوریكه می‌دانید از زمان قدیم، یهودیان و مسیحیان “اهل كتاب” نامیده می‌شدند و در واقع این عنوان بسیار شایسته و بجا می‌باشد. زیرا كه یهودیان و مسیحیان علاقۀ عمیق خود را به حفظ و حراست كتاب مقدس خود ثابت كرده‌اند.

كتابهائی كه مسیحیان آنها را “مقدس” می‌دانند كدامند؟ كتاب مقدس مسیحیان شامل ۶۶ كتاب می‌باشد كه در یك جلد جمع‌آوری گردیده و مجموعاً كتاب مقدس خوانده می‌شود. كتاب مقدس دارای دو قسمت بنام عهد عتیق و عهد جدید می‌باشد. اكنون دربارۀ این دو قسمت بطور جداگانه بحث خواهیم نمود.

 

۱) عهد عتیق

این قسمت شامل ۳۹ كتاب جداگانه است كه تمام آنها بعنوان كتاب مقدس مورد قبول یهودیان و مسیحیان می‌باشد. این كتابها به زبان عبری توسط نویسندگان مختلف در دورۀ بیش ‌از هزار سال به ‌رشتۀ تحریر درآمده‌اند. پنج كتاب اول به ‌نام تورات و یا كتابهای پنجگانه معروف هستند. مطالب این پنج كتاب توسط موسی و عدۀ دیگری كه بوسیلۀ خدا هدایت می‌شدند از مدارك قدیمی جمع‌آوری و نوشته شد. اولین كتاب که پیدایش نام دارد با شرح آفرینش جهان توسط خدا شروع می‌شود و دربارۀ آدم و حوا و نوح و طوفان سخن می‌گوید. همچنین برای ما نقل می‌كند كه ابراهیم چگونه به فرمان خدا وطن خود را كه در عراق بود در حدود دو هزار سال قبل از میلاد ترك كرد و به فلسطین یعنی سرزمینی كه خدا وعده داده بود به او بدهد رفت. این كتاب زندگی اسحاق و یعقوب و یوسف را كه بوسیلۀ برادرانش به غلامی در مصر فروخته شد و بعداً وزیر فرعون گردید شرح می‌دهد. چهار كتاب دیگر تورات بیان می‌كند كه خدا چگونه به موسی قدرت عطا فرمود تا قوم اسرائیل را كه از نسل دوازده فرزند یعقوب (اسرائیل) بودند رهبری نماید. و چگونه تقریباً در سنۀ۱۳۰۰ قبل از میلاد آنان را از مصر بیرون آورده و به سرزمین فلسطین هدایت نمود. این كتابها همچنین شامل تمام قوانینی است كه خدا در كوه سینا توسط موسی به قوم خود اسرائیل عطا فرمود.

بعد از تورات چند كتاب تاریخی وجود دارند كه شرح می‌دهند چگونه قوم اسرائیل تحت رهبری یوشع‌بن‌ نون فلسطین را فتح می‌كند و چگونه خدا سموئیل نبی را می‌فرستد تا در حدود سال ۱۰۰۰ قبل از میلاد، داود را به پادشاهی اسرائیل تدهین نماید. این كتابها به ما می‌گویند كه داود كه هم پادشاه بود و هم نبی، چگونه دشمنان خود را شكست داد و چگونه پسرش سلیمان معبدی برای عبادت خدا در اورشلیم بنا كرد. بعد از سلیمان، كشور به دو قسمت تقسیم شد و فرزندان او بر قبیلۀ یهودا در اورشلیم حكمرانی كردند تا بالاخره اورشلیم در سال ۵۸۶ قبل از میلاد بوسیلۀ سپاهیان پادشاه بابل فتح شد. بسیاری از یهودیان اسیر گشته به عراق و ایران برده شدند و بعد از پنجاه سال، كورش شاهنشاه ایران بابل را تسخیر نمود و یهودیان اسیر را تشویق و هدایت نمود تا به اورشلیم برگردند و معبد خدا را كه ویران شده بود مجدداً بنا نمایند. آنان این كار را انجام دادند ولی بعد از ۵۸۶ قبل از میلاد، دیگر پادشاهی از نسل داود بر یهود حكمرانی نكرد زیرا فلسطین تحت تسلط بیگانگان بود.

بعد از كتابهای تاریخی عهد عتیق، كتابهای اشعار قرار دارند كه از‌آن جمله‌اند: كتابهای ایوب، مزامیر داود، امثال سلیمان و غیره. سپس به شانزده كتاب به‌ قلم انبیاء مختلف می‌رسیم كه از‌آن جمله‌اند: اشعیاء، ارمیاء، حزقیال، دانیال، میكاء، زكریا و ملاكی. غالب این انبیاء بین سالهای۸۰۰ تا ۴۰۰ قبل از میلاد در یهودیه زندگی می‌كردند. چنین بنظر می‌رسد كه بعد از ملاكی نبی (تقریباً ۴۳۰ قبل از میلاد) تا زمان ظهور یحیی تعمید‌دهنده در حدود ۲۶ میلادی خدا پیامبر دیگری نفرستاده است.

 

۲) عهد جدید

تعداد كتابهائی كه عهد جدید را تشكیل می‌دهند ۲۷ كتاب است. این كتابها بزبان یونانی بوسیلۀ تقریباً ده نویسندۀ مختلف در مدت پنجاه سال بعد از مرگ و قیام عیسی مسیح به ‌رشتۀ تحریر درآمد. اصطلاح “عهد عتیق” اشاره‌ای است به پیمانی كه خدا توسط موسی با قوم خود اسرائیل منعقد كرد (خروج ۲۴: ۱-۸). “عهد جدید” اشاره‌ای است به پیمان خدا به قوم جدید خود یعنی كسانی‌ كه به مسیح ایمان می‌آورند (ارمیاء ۳۱: ۳۱-۳۴ و لوقا ۲۲: ۲۰).

چهار كتاب اول عهد جدید “انجیل” نامیده می‌شوند كه بزبان یونانی بمعنی مژده یا خبر خوش می‌باشد. این كتابها بوسیلۀ چهار نویسندۀ مختلف نوشته شده‌اند و هر كدام خود كتاب جداگانه‌ای در ‌مورد زندگی و تعلیمات عیسی مسیح می‌باشد. این اناجیل با یكدیگر تناقضی ندارند، بلكه مكمل یكدیگر هستند و مانند چهار عكس می‌باشند كه از یك شخص در چهار جهت مختلف گرفته شده باشند. غالباً عهد جدید را نیز انجیل می‌نامند.

پنجمین كتاب عهد جدید اعمال رسولان می‌باشد. این كتاب طرز انتشار و توسعۀ ایمان مسیحی را از اورشیلم تا به روم در مدت سی سال بعد از مرگ عیسی مسیح بیان می‌نماید. این كتاب مخصوصاً كارهای دو نفر از رسولان مسیح یعنی پطرس و پولس را شرح می‌دهد.

سپس به بیست‌ و ‌یك نامه می‌رسیم كه غالباً توسط پولس رسول و پطرس و یوحنای رسول نوشته شده‌اند. این نامه‌ها به گروههای مسیحی بعضی از شهرهای امپراطوری روم یا به افراد نوشته شده‌اند. در این نامه‌ها توضیح داده شده است كه مسیحیان چه ایمانی داشته باشند و چگونه باید زندگی كنند. آخرین كتاب كه مكاشفه نام دارد، رویاهائی را كه یوحنای رسول دید بیان می‌كند. این كتاب نشان می‌دهد كه چه تنبیه‌هائی در‌ انتظار بی‌ایمانان است و همچنین پیروزی نهایی عیسی مسیح و جلال ملكوت ابدی خدا را تشریح می‌نماید.

اگرچه هم یهودیان و هم مسیحیان كتابهای عهد عتیق را می‌پذیرند ولی یهودیان عهد جدید را از طرف خدا نمی‌دانند.

شاید اكنون مایل باشید بدانید كه مقصود مسیحیان از “كتاب مقدس” یا كتابی كه “از طرف خدا” می‌دانند چیست. قبل ‌از هر چیز باید دانست ما مسیحیان عقیده نداریم كه خدا مطالب این كتابها را به نویسندگان مختلف آن دیكته كرد همانطوریكه رئیس اداره‌ای نامه‌ای را به منشی خود دیكته می‌كند. زیرا وقتی این كتابهای مختلف را می‌خوانیم متوجه می‌شویم كه از نظر سبك و روش نویسندگی تفاوت زیادی دارند. داود مانند سلیمان ننوشت و همچنین سبك پولس با یوحنا تفاوت داشت. همه دارای شخصیتهای متفاوتی بودند و بنابراین سبك نویسندگی آنان نیز با هم تفاوت داشته است. در اینصورت ممكن است این سؤال پیش آید كه آیا این كتابها هم كه توسط افراد نوشته شده‌اند مانند سایر كتابهایی كه مردم نوشته‌اند علاوه‌ بر حقایق شامل اشتباهاتی هم است؟

به‌هیچوجه اینطور نیست. زیرا هرچند این كتابها توسط افراد انسانی تألیف شده‌اند، مسیحیان آنها را كلام خدا می‌دانند و معتقدند خدا بوسیلۀ روح خود طوری این نویسندگان را هدایت كرد كه نوشتجات آنها كاملاً صحیح است. ما ایمان داریم كه خدا حقایق الهی و ارادۀ مقدس خود را به انبیاء شناسانید تا آنان بتوانند پیغام او را بگوش مردم برسانند. به همین‌طریق خدا حقیقت خویش را به مردمی كه خود انتخاب نمود تا این كتب را بنویسند شناسانید. هر یك از نویسندگان با قلم خویش و خصوصیات انسانی خود تحت تسلط و راهنمایی روح خدا كلام او را برای ما نوشت. در انجیل مقدس یا عهد جدید چنین می‌خوانیم: “زیرا نبوت به ارادۀ انسان هرگز آورده نشد بلكه مردمان به روح‌القدس مجذوب شده از جانب خدا سخن گفتند” (دوم پطرس ۱: ۲۱). آنها پیام خدا را بیان كردند و همچنین آن را نوشتند. كتاب مقدس كلام نوشته شدۀ خدا است.

بنابراین ما مسیحیان عقیده داریم كه كتاب مقدس با دیگر كتابهای جهان تفاوت كلی دارد. ما ایمان داریم كه آنچه باید دربارۀ خدا بدانیم در این كتاب یافت می‌شود و بوسیلۀ این كتاب وظیفۀ خود را نسبت به خدا و همنوعان بخوبی می‌فهمیم زیرا این كتاب در مورد نجات‌ دهنده یعنی عیسی مسیح سخن می‌گوید كه تنها كسی است كه می‌تواند انسان گناهكار را عوض كند و دنیا را بصورتی درآورد كه خدا می‌خواهد.

اكنون چند نكته را تشریح می‌نمایم:

۱ – اولین نكته این است هر چند در تمام جهان فرقه‌های مختلف وجود دارد ولی همۀ آنان متفقاً به درستی و حقانیت این ۶۶ كتاب ایمان دارند و این كتابها را راهنمای منحصر‌ بفرد در مورد اعتقادات و روش زندگی می‌دانند.

۲ – مسیحیان هرگز معتقد نیستند كه كتابهای بعدی كتابهای قبلی را منسوخ كرده و یا جای آنها را گرفته‌اند. مثلاً، ما عقیده نداریم كه انجیل جای تورات را گرفته است. عیسی فرمود: “گمان مبرید كه آمده‌ام تا تورات یا صحف انبیاء را باطل سازم. نیامده‌ام تا باطل نمایم بلكه تا تمام كنم” (متی۵: ۱۷). همانطوریكه در مدرسه كتابهائی كه در كلاس دهم تدریس می‌گردد، هرگز كتابهای كلاسهای پائینتر را نقض و نسخ نمی‌كند بلكه آنها را تكمیل می‌نماید، به همین طریق كتب بعدی كه توسط خدا عطا شده‌اند كتب قبلی را باطل نمی‌كنند، بلكه در‌ مورد شناسائی حقایق الهی فهم كاملتری به انسان می‌بخشد. بنابراین ما مسیحیان تمام این كتابها را مطالعه می‌كنیم تا تمامی دروسی را كه خدا می‌خواهد به‌ ما تعلیم دهد بخوبی بیاموزیم. اگر شخصی كتابی بنویسد كه با فرمایشات خدا در كتاب مقدس مطابقت نداشته باشد، برای ما واضح است كه چنین كتابی از طرف خدا نیست، زیرا خدا هرگز برخلاف كلام خود چیزی نمی‌گوید.

۳ – اگر بشما گفته باشند كه مسیحیان كتاب مقدس خود را عوض یا تحریف كرده‌اند و كتبی كه اكنون در دست مسیحیان می‌باشد معتبر نیست، باید بشما اطمینان بدهم كه این اتهام بهیچوجه پایه و اساسی ندارد. مسیحیان كتاب مقدس خود را دوست می‌دارند و هرگز به افراد شریر اجازه نمی‌دهند كه از بین ببرند و یا تغییراتی در آن بدهند. بعلاوه امروزه نسخه‌های خطی كتاب مقدس بزبان یونانی وجود دارد كه بیش‌ از ۱۶۰۰ سال از عمر آنها می‌گذرد و ترجمه‌های فعلی كتاب مقدس از روی همین نسخه‌های قدیم انجام می‌شود. خداوند كلام خود را به جمیع بنی‌نوع بشر عطا فرموده است. مسیحیان سعی بلیغ كردند كه تمام كتاب مقدس یا قسمتی از آن‌ را به تمام زبانهای جهان ترجمه نمایند تا هر كسی بتواند بزبان مادری خود بخواند. كتاب مقدس یا قسمتهایی از آن به بیش‌ از ۱۶۰۰ زبان مختلف جهان ترجمه و منتشر گردیده است. در تمام زبانها پیغام خدا یكی است. آیا می‌دانستید كه كتاب مقدس سالانه بیش‌ از هر كتاب دیگری در جهان منتشر و توزیع می‌شود؟ مطمئناً اگر مردم معتقد بودند كه این كتاب كاذب و نادرستی است، هرگز اینقدر خواهان نمی‌داشت. از این گذشته غیرممكن بنظر می‌رسد كه خدا كلام خود را برای راهنمایی به بشر ببخشد و بعد اجازه دهد عوض شود تا آدمیان گمراه شوند. خیر، خدا خودش كلام مقدس را هزاران سال از هرگونه دخل‌ و ‌تصرف و تغییری حفظ كرده و خواهد كرد. از‌ اینرو این كتاب كاملاً قابل اعتماد می‌باشد.

۴ – یكی از نكات عجیب و جالب در‌ مورد ۶۶ كتابِ كتاب مقدس این است كه گرچه این كتابها بوسیلۀ نویسندگان متعدد در زمانهای مختلف در دوره‌ای بالغ بر ۱۵۰۰ سال برشتۀ تحریر درآمد، پیام همۀ آنها یكی است. این كتابها می‌گویند خدا كیست و از بشر چه می‌خواهد و برای نجات بشر گناهكار چه كرده است. این موضوع نشان می‌دهد كه مؤلف واقعی این كتابها خدا است نه اشخاصی كه آنها را نوشته‌اند.

۵ – نكتۀ قابل توجه دیگر در مورد كتاب مقدس این است كه فهمیدن آن آسان می‌باشد. گر‌چه این كتاب در مدتها قبل به زبانهای قدیمی نوشته شده است ولی می‌تواند به هر زبان امروزی جهان ترجمه شود و هر شخص نوسوادی قادر است پیام آن را بفهمد. من بارها در‌ مورد مردان و زنان دور افتاده‌ترین نقاط جهان شنیده‌ام كه بدون هیچ معلمی فقط با مطالعۀ قسمتی از كتاب مقدس، خدا را شناخته و از گناهان خویش نجات یافته‌اند. البته استادان برجسته‌ای جهت كمك به شناسانیدن كلام خدا و ترقی و تكامل روحانی، كتابهائی نوشته‌اند و شوراهای كلیساهای مسیحی، اعتقاد‌نامه‌هایی تنظیم نموده‌اند كه راه راست و حقیقت را به ایمانداران نشان می‌دهد. ولی معمولاً اگر شخصی كتاب مقدس را دقیقاً مطالعه كند ملاحظه خواهد نمود كه این كتاب خودش مطالب خود را توضیح می‌دهد و روشن می‌سازد. كتاب مقدس آنچه را كه برای شناسائی خدا لازم داریم به ‌ما می‌آموزد و اطلاعات كافی دربارۀ نجات و وظیفۀ ما نسبت به خدا و مردم در ‌اختیار ما می‌گذارد. بنابراین هر فرد مسیحی دارای این مزیت و وظیفه است كه كتاب مقدس را مطالعه كند و با كمك دیگر مسیحیان و با راهنمایی روح‌القدس آنرا برای خود تفسیر نماید. بسیاری از مسیحیان عادت دارند كه هر روز قسمتی از كتاب مقدس را مطالعه نموده و در اطراف تعالیم آن به بررسی و تفكر و تعمق بپردازند.

شاید تعجب نموده باشید كه چرا ذكر نكرده‌ام كه انجیل بوسیلۀ عیسی نوشته و یا اینكه بوسیلۀ خدا به عیسی مسیح داده شده است. در واقع تا جائی‌كه می‌دانیم عیسی هیچگونه كتابی ننوشت و هیچ كتابی در دستش نداشت كه توسط خدا به او داده شده باشد. بطوریكه بعداً توضیح خواهم داد او خود كلام زندۀ خدا بود و خدا بوسیلۀ شخصیت و اعمال و فرمایشات او با مردم سخن گفت. او تجلی و مظهر كامل خدا بود، از‌ اینرو خدا متی، یوحنا، پولس و سایر شاگردان را هدایت نمود تا این كتب كه تصویری از عیسی مسیح است را برای ما بنویسند. این كتابها ما را یاری می‌كنند تا چهرۀ عیسی را مشاهده كنیم و پیغام خدا را كه توسط او بما می‌رسد بخوبی بشنویم.

دوست عزیزم، بنابراین از آنچه نوشته‌ام بخوبی ملاحظه می‌فرمائید كه كتاب مقدس، اهمیت فراوانی دارد و بر هر كسی فرض و لازم است كه آنرا دقیقاً مطالعه نماید و یا به مطالب آن گوش فرادهد زیرا تنها از آن می‌توان حقیقت مسیحیت و راه نجات را درك نمود. امیدوارم بزودی یك جلد كتاب مقدس تهیه نمائید و اول عهد جدید را مطالعه فرمائید، پس‌از آن به عهد عتیق رجوع كنید. چونكه بعد از مطالعۀ عهد جدید، بهتر به مفهوم عهد عتیق پی خواهید برد. امیدوارم خدا توسط هر صفحه از كلام مقدس خود با شما سخن گوید.

اين مقاله، از کتاب “مسيحيت چيست؟” گرفته شده است.

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

یک دیدگاه در “کتب مقدس مسیحیان کدام هستند؟”

  1. دعا میکنم که این مقاله باعث برکت شما عزیزان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

با هدایای مالی خود با ما هم خدمت شوید

با ما همراه باشید

Tehran

Fair
رطوبت 33
باد : 0 ک /ساعت
14 °C
12 19
24 Mar 2016
14 22
25 Mar 2016

نظر سنجی

دیدگاه شما دربارۀ وبسایت ما

نتایج

در حال بارگذاری ... در حال بارگذاری ...