کتاب مقدس را آنلاین بخوانید

Bible Banner

تقویم میلادی

مارس 2024
ش ی د س چ پ ج
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

اشتراک در خبرنامه سایت

بازدید کنندۀ محترم، ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و بروی دکمه رنگی کلیک کنید تا در صورت آپدیت شدن سایت ما نسخه ای از فعالیت ها را برای شما ارسال کنیم و شما بتوانید بهتر با ما در ارتباط باشید.

چگونه قوم و کلیسا را برکت دهیم؟

خداوند موسی را خطاب کرده، گفت: هارون و پسرانش را خطاب کرده، بگو: بدین‌گونه بنی‌اسرائیل را برکت دهید، و بدیشان بگویید: خداوند تو را برکت دهد، و محافظت کند؛ خداوند روی خود را بر تو تابان سازد و تو را فیض عنایت فرماید؛ خداوند روی خود را بر تو برافرازد و تو را سلامتی بخشد. (اعداد ۶: ۲۲ – ۲۶)

قوم خداوند یعنی کلیسا احتیاج به برکت شبانان خود دارد. خداوند به کاهنان یعنی خادمان خود فرمود که مردم را برکت بدهند. برکتی خاص به روش خاص. ما به عنوان شبانان و خادمان خداوند به مردمی که کنار ما هستند چه می گوییم و چه کلماتی را بر آنها اعلام می کنیم؟ این قسمت از کلام خدا به ما می آموزد که چگونه اعضای کلیسا را برکت بدهیم. جالب توجه است که این در وهلۀ اول یک برکت انفرادی است برای همین کلمه “تو” را به کار می برد. اما ما می توانیم این دعا را به ملت خود اعلام کنیم.

” اینطور بنی اسراییل را برکت دهید.”  (اعداد ۶ : ۲۳)

الف: یهوه تو را برکت بدهد. (اعداد ۶ : ۲۴)

در کتاب ملاکی ۲ : ۷ می خوانیم “زیرا که لبهای کاهن میباید معرفت را حفظ نماید تا شریعت را از دهانش بطلبند چون که او رسول یهوه صبایوت می باشد. “

ما به عنوان کاهنان خدا (مکاشفه ۱ : ۶) می باید مردمی را که به ما سپرده شده اند برکت بدهیم. در زمانهای قدیم وقتی مردم به یک شخص روحانی می رسیدند می گفتند “ما را برکت بده”. برکت , Barakبه زبان عبری, به معنای رفاه، ازدیاد، منفعت می باشد. ما نیز وقتی در حضور قوم خدا می ایستیم باید بر آنها برکت و منفعت اعلام کنیم، هم از لحاظ روحانی و هم مادی. خادم خداوند باید برکت خدا را بر گله اش بطلبد و نیکویی و دولت را بر آنها اعلام کند. وقتی به کسی میگویند شخص مبارکی است یعنی او پر از برکات خداوند است. مردم از ما انتظار کلمات پر برکت دارند و نه توبیخ و تلخی. وقتی خداوند آدم و حوا را آفرید آنها را برکت داد و گفت بارور و کثیر شوید و بر آنها اقتدار و سلطنت اعلام نمود. (پیدایش ۱ : ۲۸) ما نیز باید به همین طور مردم را برکت بدهیم.

نوح سام و یافث را برکت داد و نسلهای آنها برکت یافتند. اسحاق یعقوب را برکت داد و یعقوب از هر لحاظ رشد و نمو داشت. ما نیز برکت خدا را به اعضا و کلیسا اعلام می کنیم. عیسی وقتی به آسمان می رفت شاگردان را برکت داد. (لوقا ۲۴ : ۵۰ ). او بچه ها را برکت داد (مرقس ۱۰ : ۱۶)، نان را برکت داد (مرقس ۶ : ۴۱)

 ما نیز وقتی اعلام می کنیم “خداوند تو را برکت بدهد” همین برکات یاد شده بر قوم خدا یعنی اعضای ما می آید. بیایید مردم را محکوم نکنیم بلکه آنها را برکت بدهیم و قوت برکت را بر کلیسای خدا ببینیم.

ب: خداوند تو را محافظت نماید (اعداد ۶ : ۲۴)

برکت دوم دعای محافظت است. خداوند خادمان خود را مقرر فرموده تا از گله اش محافظت نمایند. خدا آدم را در باغ عدن قرار داد تا کار کند و از آن محافظت کند. (پیدایش ۲ : ۱۵)

ما وقتی خانه را ترک می کنیم می گوییم خداحافظ. “یهوه تو را محافظت کند” یک دعای زیبا و عالی است که کاهنان در واقع شبانان می توانند بر قوم خدا اعلام نمایند. عیسی در دعای خود خطاب به پدر می فرماید  “ای پدر آنها را به اسم خود نگاه دار”

(یوحنا ۱۷ : ۱۱) او خود از آنها محافظت می کرد. “مادامی که با ایشان در جهان بودم من ایشان را به اسم تو نگاه داشتم و هر کس را که به من داده ای حفظ نمودم که یکی از ایشان هلاک نشد (یوحنا ۱۷ : ۱۲) او برای پطرس و ایمانش دعای محافظت نمود. (لوقا ۲۲ : ۳۱ و ۳۲). به عنوان خادمین و کاهنان خداوند بر ماست که برکت محافظت را بر قوم خدا اعلام کنیم. خداوند ما چنین دعا کرد “خواهش نمی کنم که ایشان را از جهان ببری، بلکه تا ایشان را از شریر نگاه داری (یوحنا ۱۷: ۱۵). خداوند تو را محافظت نماید. بهترین و پر برکت ترین دعا و اعلانی است که می توانیم برای قوم خدا انجام دهیم. اشتباه قائن این بود که او خود را محافظ برادرش نمی دانست (پیدایش ۴ : ۹)، اما خدا ما را ناظر و محافظ گله قرار داده است. (اول پطرس ۵ : ۱ و ۲) محافظت خدا و فرشتگانش را بر گلۀ خدا اعلام نماییم. (مزمور ۳۴ : ۷)

بیایید به جای اعلانات تلخ و اشتباه بر مردم و بالاخص قوم خدا اعلان محافظت الهی را بر گله ای که او ما را بر آن رهبر قرار داده و بر خانواده ای که کاهن مقرر شدیم اعلان نماییم. (مزمور ۹۱ : ۱)

ج: خداوند روی خود را بر تو تابان بسازد (اعداد ۶ : ۲۵)

در واقع مفهوم واقعی این آیه این است که “بگذار خداوند رویش را بر ما نشان دهد”

چه برکت بزرگی است که روی خدا را ببینیم و تابان شویم. موسی روزی از خدا درخواست نمود تا حضور و جلال او را ببیند. خداوند گفت: روی من خواهد آمد و تو را آرامی خواهد بخشید (خروج ۳۳ :۱۴ و ۱۵)  چه بجاست که ما مردم را طوری برکت دهیم که خدا روی خود را به آنها بتاباند و نشان بدهد. خود موسی آنقدر مقرب خداوند شد که چهره اش می درخشید و مجبور به پوشاندن آن شد (خروج ۳۴ : ۲۹ و ۳۳) برکت و تغییر بزرگ زندگی یعقوب وقتی بود که در تنهایی با خدا ملاقات نمود و سپس نام آنجا را فنئیل یعنی “روی خدا” گذاشت. وقتی ما به مردم می گوییم خداوند روی خود را بر شما تابان سازد در واقع یعقوب ها به اسراییل مبدل می شوند. پس بیایید بر تمام فرزندان خدا اعلام کنیم که روی خداوند بر آنها بتابد. این باید آرزوی هر شبانی باشد که اعضایش روی خدا را ببینند.

عیسی مسیح سه شاگردش را بر بالای کوه برد تا در آنجا نور او را ببینند و منور شوند و صدای پدر رابشنوند و جلال پسر را ببینند. (متی ۱۷ : ۱ – ۳)

رسالۀ عبرانیان دربارۀ عیسی می گوید که او فروغ جلال خدا  و مظهر کامل ذات اوست. (عبرانیان ۱ : ۳).

مسیح نور حقیقی است و فروغ جاودان که باید بر همگان بتابد. (یوحنا ۹ : ۵).

“اما برای شما که از اسم من می ترسید آفتاب عدالت طلوع خواهد نمود و بر بالهای وی شفا خواهد بود ” (ملاکی ۴ : ۲)

اعلان کنیم که آفتاب عدالت یعنی عیسی مسیح بر قوم و ملت ما بدرخشد.

“برخیز و درخشان شو, زیرا که نور تو آمده و جلال خداوند بر تو طلوع کرده است. زیرا اینک تاریکی زمین را فرو خواهد گرفت و ظلمت غلیظ قومها را خواهد پوشانید. اما خداوند بر تو طلوع خواهد کرد, و جلال او بر تو نمایان خواهد شد. قومها به سوی نور تو خواهند آمد و پادشاهان به سوی درخشش طلوع تو .” (اشعیا ۶۰ : ۱- ۳)

“ای که در خوابی بیدار شو , از مردگان برخیز, که مسیح بر تو خواهد درخشید ” (افسسیان ۵ : ۱۴)

 قوم خدا احتیاج به دیدن روی تابان و نیکوی خدا دارد تا چهره عبوس خادمان!!!

د: خداوند بر تو رحمت کند. (اعداد ۶ : ۲۵)

وقتی خداوند روی خود را به ما نشان می دهد نتیجه آن دریافت رحمت اوست. خداوند به عنوان خدای رحم کننده معروف است. او در بالای کوه چنین ندا کرد یهوه یهوه خدای رحیم و فیاض دیرخشم و آکنده از محبت و وفا پایدار در محبت برای هزار پشت (خروج ۳۴ : ۶ -۷)

خداوند رحمان است ولی انسان محتاج رحمت. خداوند به رهبران قوم می فرماید که رحمت او را بر مردم اعلام کنند. این به نوعی دعای شفاعت است که باید آنرا بر مردم اعلان نمود. رحم و شفقت خصیصه الهی است و همان باید در خادمان او باشد. گاهی مردم ضعیف و مایوس می شوند همان موقع باید اعلام کنیم که “خداوند بر تو رحمت فرماید”

در واقع کلمۀ رحمت در اینجا فیض و بخشش مجانی اوست. داوود چنین دعا می کند

“به من روی کن و مرا فیض ببخشا زیرا که بی کس و ستمدیده ام” (مزمور ۲۵ : ۱۶)

” ای خداوندمرا فیض عطا فرما و بر آزاری که از دست دشمنانم می بینیم نظر کن ” (مزمور ۹ : ۱۳). صدها و هزاران رحمت در کلام خدا می بینیم. ما نیز اعلان رحمت کنیم بر گلۀ خدا. عیسی نیز منبع مهر و محبت بود و دلش به حال مردم می سوخت.

” خداوند چون او را دید دلش بر او بسوخت و گفت گریه مکن” ( لوقا ۷ : ۱۳ )

بسیاری وقتی عیسی را می دیدند فریاد می زدند “بر من رحم کن” به عنوان نمونه زن کنعانی (متی ۱۵ : ۲۲), بارتیمائوس نابینا (مرقس ۱۰ : ۴۷) و پدر پسری که بیماری صرع داشت (متی ۱۷ : ۱۵) .وقتی آنها برای رحمت فریاد می کردند خداوند به آنها شفا و رهایی می بخشید. ما نیز وقتی بر قوم خدا و مردمی که آنها را خدمت می کنیم رحمت اعلام می کنیم شفا و آزادی برای آنها رخ می دهد. بیایید ما نیز بر مسکینان و ضعیفان اعلام کنیم که “خداوند بر تو رحمت فرماید”. داوود باز فریاد می زند “خداوندا مرا فیض عطا فرما زیرا که پژمرده ام” (مزمور ۶ : ۲). ما به عنوان  شاگردان مسیح با قلب و چشمان پر از رحمت به مردم نگاه کنیم و زبان ما نیزرحم وفیض خدا را بر آنها اعلام کنیم و بگوییم “خداوند تو را فیض عنایت فرماید”.  “چون انبوه جماعتها را دید دلش به حال آنان سوخت زیرا همچون گوسفندانی بی شبان پریشان حال و درمانده بودند” (متی ۹ : ۳۶).

ه: خداوند روی خود را بر تو برافرازد (اعداد ۲۴ : ۲۶).

این برکت و دعا با برکت قبلی که نشان دادن روی خداوند است متفاوت است. مفهوم واقعی این برکت چنین است که خداوند رویش را به سوی تو برگرداند یا به تو بنگرد.

داوود می سراید: “انتظار بسیار برای خداوند کشیدم و به من مایل شده فریادم را شنید”.

” به من مایل شده”  یعنی بسوی من نگریست. ما نه  فقط تابش نور روی خدا را اعلان می کنیم بلکه دعا می کنیم که خداوند رویش را به سوی فرزندش برگرداند و به او نگاه کند.این یک اعلان و دعای کاهنانه زیباست که می توانیم برای فرزندان خدا انجام دهیم.

لیه همسر یعقوب وقتی اولین پسرش را رئوبین نامید گفت:”خداوند مصیبت مرا دیده است”. روی خدا بر لیه افراشته شد و او را دید (پیدایش ۲۹ : ۳۲) باشد که خداوند سرش را بلند کرده و به قومش نگاه کند. وقتی زن زناکاری را نزد عیسی آوردند او بر زمین می نوشت اما کلام خدا می گوید “آنگاه سر بلند کرد و به او گفت: ای زن ایشان کجایند؟ هیچکس تو را محکوم نکرد” (یوحنا ۸ : ۱۰) او رویش را بلند کرد و به آن زن محکوم نگریست و به او رحم کرد و آرامش بخشید. وقتی کسی از ما دعای برکت می خواهد چه عالی است که او را بگوییم “خداوند بر تو نظر کند”. مریم نیز در سرود زیبایش اعلام می کند” زیرا بر حقارت کنیز خود نظر افکنده است. زین پس همه نسلها خجسته ام خواهند خواند. ” (لوقا ۱ : ۴۸)

خداوند بر مریم نظر کرد و روح خداوند  بر او آمد و او به عیسی حامله شد. وقتی ما اعلام می کنیم که خداوند رویش را برفرزندانش تابان سازد روح خدا بر آنها خواهد آمد. عیسی رویش را بر مریضان و محتاجان نشان می داد و آنان برکت میافتند.

عیسی وقتی پطرس را دید او را برکت داد . ” عیسی بر او نگریست و گفت تو شمعون پسر یوحنایی اما کیفا خوانده خواهی شد که معنی آن صخره است. ” (یوحنا ۱ : ۴۲)

اگر کسی از ما برکت و دعا می خواهد او را چنین برکت دهیم، خداوند بر تو نگاه کند تا دگرگون شده مثل پطرس تبدیل به صخره شوی. آری خداوندا به قومت و کلیسایت نظر کن. رویت را بر آنها تابان بساز تا تو را رودررو ببینند. اینچنین مردم را برکت بدهیم.

و: خداوند تو را سلامتی بخشد. (اعداد ۶ : ۲۶)

یکی از زیباترین اسامی خداوند در عهدعتیق یهوه شالوم است. به مفهوم خدای سلامتی و آرامش (داوران ۶ : ۲۴).

یکی از زیباترین اسامی عیسی مسیح نیز سرور سلامتی است. (اشعیا ۹ : ۶)

یکی از زیباترین برکاتی که می توانیم بر قوم خدا اعلام کنیم دعای آرامش و سلامتی است. همه ما در این روزهای سخت احتیاج به این برکت داریم “خداوند تو را سلامتی بخشد”.

عیسی مسیح برای زحمتکشان و گرانباران پیام آرامی دارد. (متی ۱۱ : ۲۸)

وقتی او از مردگان زنده شد و به ملاقات شاگردان مأیوس و هراسناک رفت با ورود به بالاخانه گفت: “سلامتی بر شما باد” (یوحنا ۲۰ : ۱۹)

هرکس که به عنوان فرزند خدا از ما دعایی می طلبد آرامش و سلامتی خدا را بر او اعلان کنیم. در این دنیای طوفانی قوم خدا به جای پیامهای آشفته کننده و یأس آور باید اعلانات سلامتی بشنوند و بنا شوند. ما سفیران صلح و سلامتی هستیم. عیسی فرمود: “به هر خانه ای که وارد می شوید نخست بگویید سلام بر این خانه باد. اگر در خانه کسی از اهل صلح و سلام باشد بر او قرار خواهد گرفت وگرنه به خود شما خواهد برگشت. (لوقا ۱۰ : ۵ و ۶)

ما نیز اعلام میکنیم هر که بپذیرد سلامتی خدا بر او قرار خواهد گرفت.

پولس نیز بر ایمانداران روم اعلام سلامتی می کند. “خدای صلح و سلامت به زودی شیطان را زیر پاهای شما له خواهد کرد. (رومیان ۱۶ : ۲۰). اعلان سلامت پیروزی بر شیطان است. خدای صلح و سلامت همراه همگی شما باشد. آمین (رومیان ۱۵ : ۳۳)

این برکات و اعلانات زیبا را خداوند باد یک حسن ختام زیبا مزین می کند و می فرماید؛ “بدین گونه آنان نام مرا بر اسراییل خواهند نهاد و من ایشان را برکت خواهم داد”  (اعداد ۶ : ۲۷)

بیایید با نام او قوم یعنی فرزندان خدا را برکت دهیم و بدینوسیله نام خدا را بر آنها قرار دهیم تا برکت یافته باعث برکت ملتها شوند.

رافی شاهوردیان

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “چگونه قوم و کلیسا را برکت دهیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

با هدایای مالی خود با ما هم خدمت شوید

با ما همراه باشید

Tehran

Fair
رطوبت 33
باد : 0 ک /ساعت
14 °C
12 19
24 Mar 2016
14 22
25 Mar 2016

نظر سنجی

دیدگاه شما دربارۀ وبسایت ما

نتایج

در حال بارگذاری ... در حال بارگذاری ...