امثال سلیمان (صوتی)

معرّفی کتاب امثال سلیمان، مجموعه‌ای است از سخنان و ضرب‌المثلهای اخلاقی و تعالیم مذهبی. قسمت بزرگی از آن حاوی مطالبی است که به طور روزمرّه همه با آن سرو کار دارند. شروع آن این‌طور است: شرط داشتن عمل و دانش، اطاعت و احترام نسبت به خداوند است. و در ادامه نه تنها به تعالیم مذهبی، بلکه به بیان مسائل تربیتی و اخلاقی نیز می‌پردازد. اغلب سخنان آن که کوتاه و نغز می‌باشد، از فرهنگ بنی‌اسرائیل سرچشمه گرفته است. مطالب آن دربارهٔ روابط خانوادگی، داد و ستدها، روابط اجتماعی و مطالبی درخصوص پرهیزکاری و خودداری می‌باشد و انسانها را به دوستی، صبر، بردباری و توجّه به مستمندان تشویق می‌نماید. تقسیم‌بندی کتاب در ستایش حکمت 1‏:1‏-9‏:18 امثال سلیمان 10‏:1‏-29‏:27 سخنان آکور 30‏:1‏-33 سخنان گوناگون 31‏:1‏-31

معرفی کتاب امثال سلیمان
کتاب امثال مجموعه‌ای است از گفته‌ها که در اسرائیل باستان برای آموزش شیوۀ درست زندگی به قوم خدا، به کار برده می‌شد. بیشتر این گفته‌ها به سلیمان برمی‌گردد، ولی شماری نیز به آگور (‏۳۰‏:۱) و شاه لِموئیل (‏۳۱‏:۱) نسبت داده شده است.
امثال همچون مزامیر به زبان شعر نگاشته شده است. یک مَثل در بیشتر موارد دربردارندۀ آیه‌ای است کوتاه که نیمِ آن موضوع مثل را بیان می‌کند و نیم دیگر، موضوع را بازتاب می‌بخشد. آنچه امثال کتاب‌مقدس را شهرت و محبوبیت بسیار بخشیده، بیانات نیرومند اما بس موجز آن است. همین ویژگی امثال، به خاطر سپردن و به کار بستن آنها را بسیار سهل و آسان می‌گرداند.
یکی از تعالیم اصلی امثال این است که حکمت به تمامی هدیه‌ای است از جانب خدا. این حکمت برای زندگی روزمرۀ انسان مشورت عملی به ارمغان می‌آورد که حیطه‌های مختلف زندگی او را همچون خانه، جامعه، سیاست، مدرسه و کار تحت تأثیر قرار می‌دهد. کتاب امثال همچنین از اهمیت عدل و انصاف، فروتنی، وفاداری و رسیدگی به نیازمندان سخن می‌گوید.
از آنجا که بیشتر مَثَل‌ها بس کوتاهند و مقصود خود را در یک آیه بیان می‌کنند، بسیاری از آنها با امثال قبل و بعدِ خود ارتباطی ندارند. اما در برخی از قسمتهای کتاب امثال، موضوع واحدی دنبال شده است. برای مثال، موضوع ‏۲۶‏:‏۱‏-۱۲ این است که چگونه خود را از حماقت به دور داریم. یا در امثال ‏۸‏-۹، حکمت به صورت زنی به تصویر کشیده شده که آدمیان را پند می‌دهد تا از راههای جاهلانۀ خود بازگردند و حکیمانه زندگی کنند. کتاب امثال، درسهای عملی بسیار برای زندگی ما دارد و مطالعه و تأمل در آن آدمی را از گنجینۀ گرانقدر حکمت الهی برخوردار می‌سازد.

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “امثال سلیمان (صوتی)”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.