غلبه بر اضطراب

آیا می دانستید اضطراب می تواند تمام شادی و رضایت خاطر را در زندگی شخص خفه کند؟

 اگر کاملاً با خود صادق باشیم، اعتراف می کنیم که بیشتر نگرانی های ما ناشی از تمایل ما برای ادارۀ زندگی خودمان است. شخص مضطرب معمولاً نگران اشتباهات گذشتۀ خود می باشد و همچنین از بلاتکلیفی های آیندۀ خود می ترسد، ما در چنین شرایطی باید در عوض به فراهم کردن روزانۀ خدا در قبال نیازهایمان و در هر شرایطی اعتماد داشته باشیم.

به گزارش سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۶۴ میلیون انسان در سراسر جهان از بیماری «اختلال اضطراب» (anxiety disorders ) رنج می‌بردند.

 

تعریف اضطراب چیست؟

«اختلال اضطراب» به وضعیتی گفته می‌شود که در آن خطر مشخصی وجود ندارد، ولی انسان از چیز مبهمی ترس و تشویش دارد. از نقطه‌ نظر عقلانی اضطراب بی‌پایه است، اما احساس آن کاملاَ واقعی است.

برخی از مهمترین و رایج‌ترین نشانه‌های شناختی اضطراب عبارتند از:

  • ترس از آینده
  • احساس ناتوانی
  • ترس از مردن و بیماری ها
  • افکار منفی درباره خود، دنیا و آینده
  • نداشتن تمرکز
  • عزت نفس ضعیف

با همین در این برنامه مشاهده خواهیم کرد که کتابمقدس در این خصوص چه تعلیمی می دهد.

متی ۶:  ۲۵ و ۲۶ ؛ پس به شما می‌گویم، نگران زندگی خود نباشید (مضطرب نباشید) که چه بخورید یا چه بنوشید، و نه نگران بدن خود که چه بپوشید. آیا زندگی از خوراک و بدن از پوشاک مهمتر نیست؟ پرندگان آسمان را بنگرید که نه می‌کارند و نه می‌دِرَوَند و نه در انبار ذخیره می‌کنند و پدر آسمانی شما به آنها روزی می‌دهد. آیا شما بس با ارزشتر از آنها نیستید؟

عیسی در این قسمت فرمود که نگران چیزهای این دنیا نباشید! 

چیزهائی از قبیل؛ نوع لباس های ما…ظاهرم چطور به نظر میآد.. چی میخورم…کجا میرم… چی دارم… مردم دربارۀ من چی فکر می کنند… با تفکراتی این چنینی ما به شرایطی می رسیم که زندگی برای ما سراسر از اضطراب می شود.

عیسی می گوید نگران چیزهای این دنیا نباشید! پولس به فیلیپیان می گوید نگران نباشید!

تصور کنید عیسی روی صخره ای نشسته به شاگردانش می گوید به این پرندگان نگاه کنید، آنها نگران نیستند بلکه به مشیت الهی خدا متکی هستند. چون آنها می دانند که خدا آنها را آفریده… عیسی ادامه می دهد که شما خیلی بیشتر از آنها برای خدا ارزش دارید.

بعضی از ما با حیوانات مثل انسانها برخورد می کنیم و با انسانها مثل حیوان! (چون ما شبیه خدا هستیم، هیچ جا در کتابمقدس نمی خوانیم خدا برای سایر موجودات پسر خود را قربانی کرده باشد، حتی فرشتگانی که سقوط کردند، اما برای ما اینکار را انجام داد.)

کتابمقدس به ما نشان می دهد که خدا برای ما اراده ای نیکو دارد. خدا برای هر کدام از ما مقصدی دارد. خیلی از ما از آن بی اطلاع هستیم و حتی آن را نمی بینیم. به دلایل مختلف؛ بخاطر گناه، بخاطر اینکه به او گوش نمی کنیم، به خاطر اینکه راه خودمان را می رویم…

خدا همیشه در پی ماست… او با ما کنار می آید… او می خواهد ما را رهبری کند… با این وجود ما توجه او را نمی بینیم.

رهبری خدا برای فرزندانش بینظیر و عالیست. از این جهت است که ما نباید مضطرب و نگران باشید چون ما در دستان خدا هستیم. پس چرا ما مضطرب هستیم؟

 خدا احتیاجات پرندگان را فراهم می کند، چقدر بیشتر احتیاجات ما را فراهم خواهد کرد! اگر روحانی باشد، اگر مادی باشد و…                       

عیسی در آیات ۲۷ و ۲۸ ادامه می دهد؛ کیست از شما که بتواند با نگرانی، ساعتی به عمر خود بیفزاید؟ و چرا برای پوشاک نگرانید؟ سوسنهای صحرا را بنگرید که چگونه نمو می‌کنند؛ نه زحمت می‌کشند و نه می‌ریسند.

 

منظور عیسی از این آیات چیست؟

در واقع اینجا عیسی می گوید به این سوسنهای صحرا نگاه کنید، با اینکه عمرشان طولانی نیست اما بوسیلۀ خدا مورد محبت قرار دارند. او با این سخن به دربارۀ محبت خدا نسبت به ما صحبت می کند.

ما نگران و مضطرب نیستیم چرا؟ چون می دانیم که خدا خیلی ما را زیاد دوست دارد.

 از کجا می دانیم؟ چون او یگانه پسر خود را برای ما داد تا فدا شود تا ما تا ابد زندگی کنیم. تا کی؟ تا ابد!

اما به آیۀ ۳۰ نگاه کنید، عیسی جمله ای را می گوید که بسیار مهم است، ای سست‌ایمانان، به‌مراتب بهتر نخواهد پوشانید؟

 بنابر فرمودۀ خداوند اگر چنانچه شما مضطرب هستید، دلیل آن اینست که ایمان تان سست است.

عیسی این عبارت را چهار بار بکار برد، سه بار در انجیل متی، و یکبار در انجیل لوقا!

 

منظور عیسی از سست ایمان بودن چیست؟

آیا منظور اینست که شما ایمان ندارید؟ شخصی که ایمان کمی دارد کسی است که روزی به مسیح ایمان آورده، از گناهان خودش توبه کرده! این سخن منفی نیست!

 پایۀ ایمان تفکر کردن است. کسی که ایمان دارد فکر می کند؛ در آیاتی که اشاره شد عیسی ما را با سؤالاتی روبرو می کند تا ما دربارۀ آنان تفکر کنیم.

آنچه شخص مضطرب و نگران نمی اندیشید اینست، فکر نمی کند که من عضوی از خانوادۀ خدا هستم، من مسیحی هستم! با ایمان بر پدر آسمانی سخاوتمند خود با مشکلات روبرو نمی شود! این سست ایمانی است. اینگونه افراد طوری زندگی می کنند که انگار پدر آسمانی ندارند.

به این دلیل است که چیزی از درون شخص مضطرب را می خورد، با خودش درگیر است و تنش دارد و فشارهائی در زندگی خود را تجربه می کند. سبب می شود خشمگین بشود، تلاش کند همه چیز را کنترل کند، از همه عصبانی بشود، خدا.. خانواده.. حتی شبان و… چنین شخصی مسیحی هست ولی مسیحی پر از ایمانی نیست. عیسی را قبول دارد اما به عیسی ایمان ندارد. از این جهت تبدیل به یک مسیحی سست ایمان شده است.

 

  • راه حل چیست؟

آیات ۳۳ و ۳۴؛ بلکه نخست در پی پادشاهی خدا و عدالت او باشید، آنگاه همۀ اینها نیز به شما عطا خواهد شد. پس نگران فردا مباشید، زیرا فردا نگرانی خود را خواهد داشت. مشکلات امروز برای امروز کافی است!

 زندگی ما نباید بر روی” اگرها” بنا شود؛ اگر من در چنین شرایط بودم… اگر در خانوادۀ مرفه به دنیا می آمدم… اگر شغلم این بود… اگر پول داشتم…. اگر تحصیلاتم … اگر با چنین شخصی ازدواج می کردم…  اگر در خارج از کشور زندگی می کردم… اگر جای فلانی بودم… اگر اگر اگر..

اما بزرگترین “رول مادل” عالم می گوید؛ عزیز جان تنها نیاز تو اینست که ارجعیت زندگیت را پی بگیری، اگر شما در پی برقراری پادشاهی خدا باشی، انجام عدالت خدا، همۀ چیزهائی که در پی آن هستی به تو عطا خواهد شد. (این راز است)

این چیزی که عیسی می گوید با عقل جور در می آید؛ (خوب گوش کنید) اگر خدای ما خدای واقعی است که هست، اگر خدای ما خالق کل هستی است (که هست)، اگر خدای ما، ما را دوست دارد (که دارد)، که بهترین را داد تا ما را از دست ندهد، پس ما نباید نگران چیزی باشیم.

خدا با ماست، خدا برای ماست، خدا دست راست ماست، خدا دست چپ ماست، خدا پشت سر ماست، خدا جلوی ماست، پس ما چرا باید نگران باشیم؟ مشکل ما چیه؟

نگرانی و اضطراب ما را محدود می کند!

نتیجه؛ به عیسی اعتماد کنید و از او اطاعت کنید که در این صورت شاد خواهید بود و از آرامش الهی او برخوردار خواهید شد.

مزمور ۹۴: ۱۴؛ خداوند قوم خود را وا نخواهد گذاشت، و میراث خود را ترک نخواهد کرد.

 

* کارهای عملی برای آزادی از اضطراب و نگرانی:

۱) اعتراف؛ توبه نزد خداوند، (مرکز نگرانی شما، غرور است)

 فراخواندن خدا به زندگی خود (در عوض نزد او فروتن شوید)

پدر آسمانی ، ای خداوند سپاسگزارم که غلبه کردی! من می دانم که می توانم آزاد شوم، چونکه تو بر جهان غلبه یافته ای. به من قدرت بده که بر شرایط سختی که در آن هستم غلبه بیابم. به من کمک کن تا نگرانی ام را بر تو واگذار کنم چون تو به من اهمیت می دهی. قدرت خود را برای غلبه بر من به من عطا کن. ممنونم که به من پیروزی داده ای! در نام عیسی، آمین

۲) اقرار کلام خدا در مواقع اضطراب و نگرانی؛ مزمور ۱۲۱، ۱۱۶، ۱۰۳، ۲۷، ۳۴

۳) گوش کردن و سرائیدن سرودهای روحانی

۴) معاشرت با افرادی که به شما کمک می کنند، صحبت کردن با شخصی که مورد اعتماد است.

 

تگ ها

همچنین شاید اینها نیز مورد پسند شما باشند

0 دیدگاه در “غلبه بر اضطراب”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.